Thursday, March 22, 2007

Smart till vardags

Vardagssmart I:

De synskadade i Spanien har en förening - ONCE - som bland annat säljer lotter. En del är lindrigt synskadade eller har andra handikapp, men den jag gick förbi i gathörnet var verkligen blind. Hund, vit käpp, mörka glasögon, blick mot horisonten.
När jag passerade sa han:
-Vill du köpa en lott, sötnos?
Jag hoppade till och spanade misstänksamt bakom de mörka glasen. Men nej, blicken var fortfarande förlorad i fjärran. Just det - han mâste ha hört mina höga klackar! Men hur visste han att jag var en ung dam (nâja..) och inte en äldre? Kanske pâ stegens hastighet?
Smart kille.

Vardagssmart II:

Sonens nya skola är extremt Politiskt Korrekt. Allt är Jämlikhet, Tolerans, Miljömedvetenhet osv. Bra i och för sig.
Igâr handlade läxan om massmedier och den ledande frâgan löd:
- Köper du allt som annonseras? Varför inte?
Det var väl tänkt att föräldrarna skulle hjälpa till med ett svar om Materialism, Bristande Resurser och om att vara en Kritisk Konsument. Men sonen gjorde läxan själv medan jag strök, och hade svarat:
-Nä. Jag är ju ett barn.
Just det. Lätt att glömma den lilla detaljen, hehe...

16 comments:

Carin said...

Hehe, kul :)
I: Fast spanjorerna säger ju "guapa" till alla, småtjejer som tanter och alla där emellan.
II: Ja, tänk vad härligt det var när saker och ting inte var så komplicerade och tvunget skulle analyseras och "å ena sidan" och "å andra sidan". När man är barn finns det enkla svar på komplicerade frågor.

kantorn said...

I: Visst hör man när nått snyggt närmar sig ;-) I alla fall i spanien. Inte lika ofta i fotriktigaskor-sverige tyvärr.

Anonymous said...

Hi hi, det var kul :-) Men milde tid vilka ambitiosa laxor de delar ut i din sons skola! Det ar ju anda lagstadiet det ar fraga om...

Fast hordudu kantorn... i Sverige bade regnar och snoar det ju betydligt mer an i Spanien sa spanjorskorna har nog fler tillfallen att trippa runt i hogklackat an deras nordiska medsystrar:-) Nar man gar upp pa tisdagsmorgonen for att ta bussen till jobbet och det ar typ 15 minus eller mer ar man ganska glad att man har de dar varma Ecco-kangorna pa sig...

kantorn said...

Karin: Just det, Inte lika ofta i fotriktigaskorsverige tyvärr. Just för att man måste ha skor efter klimat.
Och jag säger ju faktiskt bara att man riskerar missa las guapas när dom kommer smygande i gore-texkängorna :-)

Anonymous said...

Kantorn: okej, da ar jag med :-)
Har i Italien anses svenskarna vara "transandati" (ovardade) i storsta allmanhet, for att inte tala om engelsmannen :-)

Anonymous said...

Det där fick mig att minnas tiden då vi bodde i Madrid. Det första sonen lärde sig var "para hoy", är det inte så de ropar, lottförsäljarna. Men visst är det roligt att lyssna på fotsteg och försöka gissa vem det är som kommer.

Anna Malaga said...

Carin - Ja, precis, men jag hade nog âtminstone fâtt heta Usted om jag hade varit äldre. Numera är det bara blinda som duar mig :-D

Kantorn - Men du har väl ögon att se med? ;-)

Karin - Ja, otroligt ambitiöst. Jag tycker att de tar i lite väl ibland, men hellre det än för mycket ât andra hâllet.
Hihi, transandanti, vilket kul uttryck!

Helena - Just det, "para hoy" eller "se juega hoy". Eller "Lleeeeeeevo el trece"

Anonymous said...

Ha ha - din son hade ett klockrent svar!

Annika said...

Det var smart sagt av sonen! Så sant! Ibland undrar man om läxorna inte är till mer för oss fldrar än för barnen. Kan vara nog så irriterande.

Det där med dina steg var också observant!! Han hörde alla ggr att det var en yngre kvinna! 'Kul!

Thérèse said...

Haha inte illa att bli kallad snygging av en blind.
Bra svar av sonen , verkar vara en smart kille

Pumita said...

Hehe, inte behöver han någon läxhjälp, sonen. Verkar klara sig galant! :D

kantorn said...

anna malaga:
Jovisst har jag ögon, men du får tänka på att jag är en något flummig musiker och inte alltid är medveten om världen runt om mig :-)

Öronen däremot är mitt mest utvecklade sinne. Därför missar jag inte ljud varesig det är altstämman som är låg, hjullagret i bilen som börjar ge sig eller....snygga skor på väg. Oftast står det ju också nått stiligt i snygga skor. :-)

Anonymous said...

Och visst blev du mer välvilligt inställd till att köpa en lott?...

Anna Malaga said...

Niklas - Ja, sonen är smart när han vill. Det blev förresten ingen lott. Jag är hârdhudad efter mânga âr i komplimangernas land ;-)

Annika - Ja, visst verkar det lite överdrivet ;-)

Therese - Det är bara blinda som kallar mig snygging numera, haha. Och byggnadsarbetare frân HÖGA vâningsplan ;-)

Puman - Ja, barn har en ganska bra förmâga att inte komplicera saker i onödan. Vi borde ta efter den ibland.

Kantorn - Det hade jag inte tänkt pâ! Vilken fin beskrivning av att se världen genom ljudupplevelser - tack för den!

Anonymous said...

Hahaha, smart son du har. Men vilken fråga för så små barn ändå, det känns som om den snarare hade ställts till 15-åringar i det här landet.

Anna Malaga said...

Barajagjohanna - Han är smart när han vill. Ja, lite väl överarbetad frâga tyckte jag ocksâ.