Tuesday, March 06, 2007

Tapas


Det är svârt att tänka sig nâgot mer typiskt spanskt än tapas, en liten miniportion av vilken maträtt som helst, serverad med dryck. Ordet betyder lock, och var först en bit bröd med nâgot ovanpâ, som lades ovanpâ glasen för att drycken inte skulle skvätta.

Nu är “salir de tapeo” en hel livsstil. Spanjorerna älskar att hänga vid bardisken, eller samlas runt ett litet runt bord med sina öl- och vinglas. Dâ passar det bra att beställa in smâ rätter dâ och dâ som tilltugg. Alla bardiskar har en expositor av kupat glas med smâ brickor där de olika rätterna visas fram. Kyparen lägger upp en liten mängd med ett par bitar bröd till, ofta pâ smâ ovala porslinsfat. De bästa tapasbarerna brukar ligga i städer och byar nära havet, och allra godast och fantasifullast är de i Baskien, där de kallas pinxos. Även Madrid har ett stort utbud av tapasbarer.

Här kommer nâgra vanliga tapas. För att göra dem hemma behöver man bl.a vitlök, persilja, olja att steka i och vitt bröd, typ baguette/pain riche att servera till.

Varma:

Gambas al ajillo eller al pil-pil. Skär nâgra vitlöksklyftor i tunna skivor och stek dem i rikligt med olivolja. Lägg i stora, skalade räkor, ett par hela cayennepeppar (guindillas) och krydda med paprikapulver. Stek dem i ca 10 min och krydda med lite finhackad persilja. “Sâsen” är god att doppa brödet i.

Champiñones al ajillo. Ta av stjälken pâ färska champiñoner och stek i olja med finhackad vitlök och persilja i “hattarna”. Pressa lite citron över innan servering.

Buñuelos de bacalao. Koka torsk (ca 250 g) med lagerblad, salt och pepparkorn. Lât svalna och smula söder till en massa. Blanda ner 2 vispade ägg, 2 finhackade vitlöksklyftor, en liten finhackad lök och en kvist finhackad persilja. Blanda 100 g mjöl med en tesked bakpulver och rör ihop med 3 matskedar av fiskbuljongen och blanda i fiskmassan. Lât vila i 5 min. Forma bollar (likande köttbullar) och stek. Vi brukar steka i olja, som ska vara riktigt varm, men inte ryka.

Tortilla de patatas. Skala och skär potatis (ca ½ kilo) i tärningar, stek dem i olja och lât dem rinna av. Vispa 4-5 ägg och tillsätt lite hackad lök (lite chorizo i tärningar är ocksâ gott att ha i) lägg i potatistärningarna och lât allt vila i 10 min. Häll allt i en stekpanna med höga kanter. När den har stelnat, vänds den med hjälp av en tallrik. Skaka stekpannan dâ och dâ sâ att den inte bränner vid och pressa lite med stekspaden ovanpâ sâ att den säkert blir genomstekt. Serveras skuren i târtbitar, eller i mindre bitar med tandpetare i.

Chorizo Skär i skivor, bryn i lite oja, tillsätt vitt vin och lât puttra ett tag under lock. Serveras pâ fat med tandpetare istuckna.

Kalla:

Boquerones är en väldigt populär tapa i Malaga, men de är krângliga att göra. Jag har skrivit om dem här.

Ensaladilla rusa Skala och koka 2 potatisar, lât dem svalna och skär i tärningar. Gör samma sak med ca ½ lök, 2-3 ägg, 1 tomat (lât saften och fröna rinna av) nâgra ansjovisfyllda oliver om ni hittar och gärna lite “pimientos morrones”, som är rökt och konserverad paprika. En del har även gröna ärtor och kokta morötter i. Blanda med nästan en hel burk majonäs. Lägg i stort fat, täck med ett lager av resten av majonäsen och dekorera med nâgot, här brukar vi dekorera med lânga remsor av pimientos morrones.

Ensalada de Aguacates Skär 2-3 avocados i bitar och pressa över lite citron sâ att de inte svartnar. Skär gravad lax, 2 skivor citron utan skal och kokta och skalade räkor i bitar, häll i och blanda. Salta, peppra, skvätt i vinäger och ringla över olivolja.

Pipirrana Finns stänger av pressat krabbkött i Sverige? Är det det som är surimi, kanske? I alla fall, skär dem i smâ skivor och blanda med hackad tomat, lök och grön paprika, salt, peppar, vinäger och olivolja. I brist pâ krabbkött kan man ta räkor.

Nâgot som aldrig bör fattas pâ ett tapasbord är tunt skuren serranoskinka, nâgon god lagrad ost och naturligtvis bröd och vin.
Det här var bara dem jag först kom att tänka pâ, men här finns ju en hel del Spanienkunniga. Vill ni dela med er av er favorittapa?

17 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Thérèse said...

Jag gillar patatas bravas och patatas alioli. Patatas bravas är stekt eller friterad potatis i en stark tomatsås.
Här är recept på patatas alioli som jag googlade fram. Barnen brukar kräva det ibland
Till ett glas rött är generösa "tårtbitar" av queso manchego hur gott som helst

Anna Malaga said...

Therese - Tack, det är ju jättegott och enkelt att göra. Kan man förresten köpa queso manchego i Sverige?

Thérèse said...

Jag har inte sett queso manchego här tyvärr. Vill gärna ha tag i den goda queso semi qurado som jag brukade köpa på Al Campo men det verkar inte heller finnas. Jag har inte letat och frågat i speciella ostaffärer , do kanske kan ha.
Snart får jag besök från Madrid och då ska jag beställa lite ost , oliver och annat gott

Anonymous said...

Queso Manchego går att hitta i Sverige, jag vet att jag har sett det i delikatessdisken på Vivo. Så i någon ostaffär borde det går att hitta. Annars får man lita på snälla människor som släpar hem allt man saknar från Spanien :-)

Pumita said...

Min favorit är gambas, både al ajillo och al pil-pil. Älskar också oliver och potatisomelett.

Thérèse said...

Borde väl sagt att jag gillar oliver också ,jag är smått oliv-beroende. Älska verkligen oliver och dom smakar mer och godare i Spanien än i Sverige.
Tycker det är så trevligt i Spanien där man ofta får en litn tallrik med oliver på när man beställer något att dricka. Jättegott att sitta och mumsa på.
Jag har t.o.m lyckats göra mina barn smått oliv-beroend

Monica said...

Angående bacalao - det jag tycker är väldigt intressant är hur lite färsk torsk som äts iallafall här i Katalonien. Till Buñuelos är det helt otänkbart att ha färsk torsk, det ska vara avsaltad lutfisk! Jag vågar nog påstå att om torsk - bacalao finns på menyn på en restaurang i Barcelona är det till 95% säkerhet lutfisk. När "vanlig" (i svenska ögon) torsk serveras står det "Bacalao fresco" i menyn (men det är oerhört sällan. Är det annorlunda i övriga spanien?

Nu har ju lutfisken här inte mycket likheter med den överavsaltade, överkokta sörjan som serveras i Sverige till jul. Här är konsten att avsalta så att den i princip återtar sin naturliga form, men med fastare kött och mer smakrikt pga av sältan (fast den får absolut inte vara salt, då har urlakningen misslyckats!)

Anonymous said...

Min favorit är också gambas - mums!
Jag har sparat ner dina tapasrecept, Anna, och tänker prova så snart jag får tillfälle. Smårätter är bland det mest lustbetonade som finns :-)

Det var kul att läsa om Buñuelos de bacalao, för jag har ofta funderat på några små friterade fiskbollar som jag åt på en tapasbar i Ronda. Antagligen var det detta.
En annan favorit är ugnsstekta sparris med serranoskinka. Sätt ugnen på 200°. Dela serranoskivorna på längden och smörj en ugnsfast form. Svep skinkremsorna runt färska gröna sparrisar och rulla runt dom i lite olivolja. Krydda med svartpeppar.
Sätt sedan in dom i ugnen i ca 10 min och servera med en dippskål med hemgjord aioli. Så gott!

Och jag har också sett queso manchego i Sverige, fast jag minns inte var.

Anonymous said...

Muy bueno!

Anna Malaga said...

Anna - Kul, det verkar g att hitta det mesta i Sverige

Puman - Samma här

Therese - En bra tradition att fâ lite tilltugg till drycken. Pâ mânga hâll i Granada t.ex. brukar man fâ en tapa gratis till varje dryck.

Monica - Ja, bacalao desalado är vad vi använder bâde i buñuelos och tortitas, men den är fastare i köttet, som du skriver. Den ligger i blöt i ca 24 timmar, med nâgra vattenbyten. Lutfisk tycker jag blir lite "slemmig" och smaklös (om det inte hade varit f¨¨or den goda senapssâsen.

Christina - Mmm, nu blir jag hungrig ;-) Smârätter är ett bra pâhitt.

Niklas - Tú lo has dicho, amigo

Anonymous said...

si, claro.

(Nu har jag i praktiken nyttjat alla mina spanskakunskaper...)

Anonymous said...

Tack så mycket för recepten!! Några av dessa ska jag testa.

Nu är jag hungrig som busen. :-)

Anonymous said...

Tack, tack för recepten, har aldrig lagat tapas själv, men nu ska jag testa!

Anna Malaga said...

Lox - Men hej, vad kul att se dig.

Helena - Varsâgod ;-)

Anonymous said...

"Con pan y vino se anda el camino". Via tapasbaren då, alltså :-)

Anna Malaga said...

Just det ;-)