Monday, March 19, 2007

EFIT - En söndag i mars

8.10 Gör en kopp kaffe och spanar ut över hustaken. Mulet och grâtt.

9.00 Gör en potatisomelett att ta med pâ söndagsutflykten.

10.00 Vi handlar tidningarna pâ den här bensinmacken, där man kan köpa allt frân varma bullar till leksaker.

11.00 Det blev visst fint väder trots allt!

12.00 Dags att börja nalla av matsäcken...

13.00 Jag har spelat fotboll och gâtt pâ upptäcksfärd med sonen.

14.00 Pâ väg till byn Villanueva de Algaidas hittar vi ett övergivet kloster.

15.00 Matdags igen. Chorizo över öppen eld.

16.00 Min tur att läsa tidningarna i det gröna

17.15 Hemma igen. Svarar pâ mail, skriver fakturor och läser bloggar... och dricker en god kopp kaffe med mjölk.

18.00 Dags att ta hand om gârdagens tvätt.

19.00 Dags att ta hand om dagens tvätt.

20.00 Räkmacka, nâgon?

21.00 Färdiga med kortet. I morgon är det Fars Dag i Spanien.

22.00 Hjääääälp!!

17 comments:

Anonymous said...

Jag är ständigt på jakt efter det ultimata receptet på Tortilla de patatas så jag tänkte höra vad du har för knep? Alla verkar ha lite olika sätt att göra den på.

Anna Malaga said...

Hej Anna! Ja, knep och knep... en del har ju bakpulver i för att den ska bli högre. Om man tycker att löken blir för bränd, kan man lägga i den lite senare än potatisen (man behöver inte alls ha lök i, förresten). Och vad jag absolut gör, är att pressa med stekspaden när jag har vänt den, sâ att den inte blir râ i mitten.
Hur jag gör tortillan stâr under tapasinlägget längre ner.

Anonymous said...

Vilken mysig sondag ni verkar ha haft! Picknick ute i naturen ar alltid trevligt!

Anonymous said...

Alltid lika roligt ett se EFIT-bilder. Mysigt mat picknick! Det dröjer nog lite innan vi kan ha det här. Jag lade precis upp mina EFIT-bilder ifall du vill kika in.

Anonymous said...

Tack för tips!

Annika said...

Precis som Anna skriver skulle jag också vilja ha ett perfekt recept på Tortilla. kan inte du lägga ut ditt favvo-recept på bloggen!!!??? Din tortilla ser så fin ut!
TREVLIGT det här med EFIT. Jag kanske tar efter det i helgen som kommer. Ni ser ut att ha haft en urmysig dag! Och igen, attans vad smärtsamt vackert det är där du bor....ååååååhhhhhh.....

Anonymous said...

EFIT är trevligt!

Verkar ha varit en härlig picknick! Fin natur när allt fortfarande är lummigt. Antar att det bränns bort till sommaren...

Tortillan såg härlig ut - och vilka fina räkor på mackan!

Anna Malaga said...

karin - ja, det var vekligen mysigt och perfekt väder. Mars och april är mina favoritmânader.

Johanna - Har tittat in! Snacka om skillnad pâ väder!

Annika - Receptet ligger under tapas-inlägget. Visst är det mysigt med EFIT?

Niklas - Ja, i slutet av maj bränns allt bort. Trist!

Anonymous said...

Åh, vilka lustfyllda bilder....utom den sista då ;-)
Vad jag längtar efter våren när jag ser dina bilder! Och ljuset ni har därnere, jag vill bara krypa in i datorn och slå mig ner på den där ängen...

Vilket gulligt klädstreck förresten :-)

Thérèse said...

Åh vilka härliga biler , mysigt med utflykt och picnic. Jag får ju farligt spaniensug av din blogg...
Jag har förresten hört spanjorer diskutera i evigheter och lök eller inte lök i tortillan , själv gillar fördrar jag att ha i lite hackad gul lök och precis som du skriver brukar jag lägga i löken när potatisen har stekt en stund.

Anonymous said...

Vad många gossedjur och dylikt som hängde på tork! Accepterar din son att du tvättar dem i tvättmaskinen?

Anna Malaga said...

Christina - Ja, vâren är härligast här! Visst är klädstrecket mysigt ;-)

Therese - ja, riktig "tortilla española" ska väl egentligen inte ha lök... det heter "tortilla gallega" dâ. men jag vill ocksâ ha lök ;-)

Niklas - Klart man mâste tvätta nallarna! Jag frâgar inte ens, bara tvättar dem...

Anonymous said...

Foer att fa en luftigare tortilla saa kan man separarera aeggen dvs vispa aeggvitan och aeggulan foer sig. Man ska vika ner aeggvitan i potatis/aegguleblandningen.

I Madrid hade vi 25 grader igaar och jag var paa BBQ ute paa landet.

Pumita said...

Det vattnas i munnen när jag ser dina tortilla-bilder! :p Men jag är inte ett dugg avundsjuk på den sista... fick nästan hjärtsnurp!

Nadia said...

Vilken fin picknicklåda, och så prydligt upplagt. Du verkar vara en riktig picknick expert! :)

Anna Malaga said...

Karlavagnen - Aha! Tack för tipset! Lâter härligt med BBQ. Vi hade "bara" 20º här nere.

Puman - Den sista bilden lade jag upp bara för dig ;-)

Nadia - Just det, picknick-expert. Nâgot ska man vara bra pâ här i livet :-D

Pumita said...

Haha, mot en spansk brakmiddag kan jag ta hand om den! ;) Nej, förresten, det räcker bra med typisk spansk frukost och en tortilla de patata. Då är jag nöjd.