Saturday, March 10, 2007

Vad spanjorerna säger om turisterna bakom deras ryggar

Bland kommentarerna till inlägget om turistspanska fick jag frâgan om vad spanjorerna egentligen tänker om turisterna, sâ jag svarar väl pâ den:

Spanjorerna är för det mesta väldigt postitivt inställda till den stora massan av turister som invaderar deras kuster varje sommar. Dels är turisterna landets huvudsakliga levebröd, dels känner sig spanjorerna sällan störda av folkmassor.
Själv njuter jag mest av stranden i början av säsongen, men spanjorerna vill ha folk runt sig. När de âker ut pâ landet är de inte heller intresserade av tystnad och fâgelkvitter - det ska vara lângbord med mat, musik och glada diskussioner.

Sâ pâ det sättet stör inte turismen. Själv tycker jag att det är ganska praktiskt att bo pâ en "turistkust". Vi har bra infrastrukturer och gott om restauranger, djurparker, nöjesparker för barn osv. som man kan njuta av hela âret. I augusti, när trafiken och trängseln är som värst ger vi oss iväg nâgon annanstans. Däremot har jag valt att bo i en traditionell by, med spanska invânare. Här har vi inga barer med engelsk fotboll och fish&chips, och det är ganska skönt. Spanjorer undviker att bosätta sig i "turistghettona", precis som engelsmännen undviker tyskarna och tvärt om.

Svenskarna har ganska gott anseende och de flesta nordbor anses vara bra kunder. I restaurangerna ger de bra dricks och är inte gnälliga. Spanjorerna däremot, ger kyparen dubbelt jobb; de ber hela tiden om mer bröd, mer vin och alla ska ha sitt kaffe pâ ett speciellt sätt. Men turisterna beter sig ocksâ konstigt i spanjorernas ögon. Här är nâgra av deras âsikter:

*De har inget solvett och blir röda som kräftor

*Tittar de sig verkligen i spegeln innan de gâr ut? De har extremt lite kläder, ofta gâr de barbröstade mitt i stan. Däremot gillar de vita sockor i sandalerna.

*Engelsmännen är extremt snâla och kan gâ flera kilometer för att växla billigare. De kan leva en vecka pâ pommes frites och bönor i tomatsâs.

*Nordbor glömmer att uppvakta sina kvinnor. När de kommer ner hit är männen mest intresserade av att dricka, och glömmer bort sina tjejer och fruar.

*När ett par är över 40, kan man knappt se skillnad pâ mannen och kvinnan. De klär sig likadant och har samma frisyr.

17 comments:

Anonymous said...

:-)))))

Lars at Ejgde said...

Tack för den informationen.

känner igen den del från hur vi tänker här.
Speciellt denna:
*När ett par är över 40, kan man knappt se skillnad pâ mannen och kvinnan. De klär sig likadant och har samma frisyr.

Det stämmer precis på våra camping-gäster. Dom går längs strandpromenaden i långa led iklädda joggingdress med vita revärer på byxorna. Dom finns i massor på sommaren. :)

Lars

Anna Malaga said...

Cristina - :-D

Lars - Ja, turister är väl sig lika överallt, kanske. Hur ser egentligen turistsäsongen ut i Sverige? När är det mest folk?

Lars at Ejgde said...

Här på västkusten där jag bor kommer horderna till midsommar (men även redan på helgerna från Maj månad).
Sen ökar det bara för att kulminera första veckan i Juli då industrisemestern börjar.
Andra helgen i Juli är det karneval och den besöks av ca 50.000 människor. I grebbestad bor annars 1800 året runt. Det säger lite om proprtionerna. Efter första veckan in augusti avtar det och i september är det tyst igen.
En vecka i skiftet mellan september och oktober kommer dom igen. Då är det hummerfiske premiär.
Sant är dock att tack vare våra turister så har denna pyttelilla ort en ICA affär, En Konsum, Bank, Systembolag, bensinmack och ett antal andra affärer o restauranger.
Vi har en badanläggning som är öppen året runt osv osv....
Utan turisterna hade vi inte haft något av detta.

Så till nästa önskeämne,,,,
Har Du varit uppe i Sierra Nevada och tittat på grotthusen runt Guadix.
Har hört talas om dessa grottor och tycker det verkar väldigt spännande.
PS,,, Du ska inte skriva efter mina önskemål, utan utifrån Dig själv givetvis,,men jag är så nyfiken,,,

Vårt favorit vin heter Condo di Luna och kommer från Spanien någonstans. Det är jättegott och innehåller ingen huvudvärk.
55 skr på systemet. Finns det även nere hos Dig? Prova det i så fall.

Lars

Anna Malaga said...

Oj, det lâter verkligen mycket!

Jag har aldrig varit inne i grottorna, men kört förbi dem mânga gânger. De ligger vid den lilla byn Purullena, och det gâr bra att hyra en grotta som hotellrum. Jag har skrivit lite om det i Andalusien runt - Almería, som ligger under etiketten Andalusien.

Tack för vintipset!

Anonymous said...

hahaha men det enda jag inte kände igen var det där med 40-åriga par.. resten är ju sanning haha

Nejma said...

Anna, det finns grottor i Guadix också. Och i Sacromonte i Granada. Jag har varit i Sacromonte men konstigt nog aldrig i någon av grottorna där. Tyckte att det var för mycket turist-tingeltangel, så det blev aldrig av att jag gick till någon grotta. Dom i Guadix är mer "bostadsgrottor". Jag har en kompis som är från Guadix, ska jag fråga henne om grottorna? Hon ska förresten hem över lovet som börjar nästa vecka - gissa om jag har god lust att fråga om hon vill ha lite sällskap...? ;-)

Anonymous said...

"asg" sitter och fnissar fortfarande!!!

Dosiss

Pumita said...

Haha, jag kan se doña Carmen framför mig fnysande åt den svenska turisten som klär sig i linne och shorts och foträta sandaler istället för en svart dräkt och trippandes på höga klackar. ;)

Anna Malaga said...

Jove - men har du inte sett par där bâda har anorak, kittfärgade byxor och gympadojor, och kortklippt hâr?

Nejma, Aha, tack, jag ska kolla lite om det dâ..

Dossis - ;-)

Puman - Ja, de skakar bara pâ huvudet. Men när de ser äldre kvinnor som röker, blir de verkligen chockade..

Pumita said...

Jag tyckte också att Sacromonte var väldigt turistiskt... eller de grottor var väl mer som museum. Intressant att se, men inte så "genuint".

Annika said...

Rolig läsning, Anna!
Blir full i skratt över kommentaren om folk över 40 :-) Gäller att se upp, alltså.

Anna, hur ofta är du hemma i Sverige? Flera ggr om året? Blir det långa besök?
Kan förstå att det är skönt att fly fältet i Spanien i Augusti.

Anonymous said...

Det där med att turister gillar vita sockor i sandalerna - det påståendet skrattade jag extra över. Så sant, så sant, och är det snyggt? Nej.
Jag har bott tidvis i Hova, en liten håla i Västergötland, och där har de en medeltidsvecka varje sommar. Hela byn är utklädda och jag blir alltid så full i skratt när 50% av männen har hemmasydda tunikor etc och vita tubsockorpå sandal-fossingarna ;-)

Plus att jag har en sambo som aldrig skulle kunna tänka sig att vara barfota i sandalerna...

christel said...

Hahaha! Roligt att läsa! Ja, tur att man inte är i på charterort :)

Anna Malaga said...

Annika - Dags att ta fram saxen och en marinblâ joggingdress ;-)
Jag är i Sverige ca en mânad per âr. Alltid pâ sommaren, ibland till jul ocksâ.

Chistina - Klart att en Riktig Riddare ska ha tubsockor! ;-) Var ligger Hova? Jag har varit pâ medeltidsdagarna i Ödeshög, det var gott om sandaler där ocksâ...

Christel - Ja, det blir jobbigt i längden.

Anonymous said...

Anna - Hova ligger ungefär mitt emellan Sthlm och Göteborg, 3 mil norr om Mariestad. Jag tror att det som Hova är mest känt för är att Stickan Andersson är född och uppvuxen där ;-) Hovas vittne :-)

Anonymous said...

Jag läser och njuter av allt du skriver på den här bloggen. Verkligen intressanta ämnen du tar upp!

:)