Sunday, March 04, 2007

Till mina läsare

Det är verkligen kul att sâ mânga läser min blogg! Jag har alltid tyckt om att skriva, men när jag startade den här bloggen i somras var det över femton âr sedan jag skrev nâgot pâ svenska, mer än enstaka brev och mail.
Nu skriver jag nästan dagligen, och det är ju alltid roligare om nâgon läser. Jag hoppas att jag har kunnat ge en personlig bild av Spanien, Andalusien och det spanska samhället, och av hur livet som utlandssvensk kan vara.

Nu ser jag att bl.a. Ulrika har frâgar om sina läsares âlder och yrke. Om jag fâr gissa, skulle jag tro att mina läsare är i min âlder eller yngre, och att ni är mest Spanienintresserade svenskar, men även andra utlandssvenskar och Spanienboende, fast mest utanför svenskkolonierna.

Vill ni skriva en liten hälsning? Det gâr bra att vara anonym, men skriv gärna nâgot - vad ni jobbar med, intressen, vad ni gillar att läsa om, favoritcocktail eller nâgot annat kul. Det skulle vara roligt att höra av er!

Stort TACK till alla er som har skrivit här! Av alla som har presenterat sig bor ca 54 % i Sverige, 12 % i Spanien och 33% i övriga världen. Medelâldern är 31 âr. Roligt att fâ veta lite mer om er!!

57 comments:

Anna Malaga said...

svarar själv ocksâ: Jag är 37 âr, hemmafru, intresserad av resor, kultur, arkeologi och livet i stort (och smâtt).
Favoritdrink: Mojito
Bor i: By utanför Malaga
Motto: Den som aldrig gâr vilse hittar inga nya vägar.

Carin said...

Kul, du vet väl i princip redan vem jag är, men jag kan ju som vanligt inte hålla tyst :)
Jag är 32 år, bor i Málaga centrum, på riktigt sedan oktober 2004, men dessförinnan pluggade jag spanska här i 8 månader. Vill inte gärna se något som för evigt , men tror trots allt jag är här för att stanna.
Jobbar som reporter för en svensk lokaltidning på Costa del Sol, något jag trivs väldigt bra med. Måste vara ett av de bästa sätten att lära känna sitt nya hemland.
Dricker gärna rödvin och i brist på riktiga cocktails, blir det oftast rom och cola efter tolvslaget.
Är en rastlös typ men drömmer trots allt allra mest om att hitta hem, den stora kärleken och en egen familj.

Anonymous said...

hej, jag ar 35 ar, hemma med 2 barn flicka 8, pojke 6.
intressen: att lasa, tradgarden, barnen, och att vara ute pa havet.
drink: g and a t with a ice and a silice + a nice cup of tea..
bor: winchester (england)
saknar mest i fran sverige: bohuslan och turkisk peppar....

Thérèse said...

35 år , blivande lärare , intressen resor , historia ,böcker , film , ha trevligt i största allmänhet.
Dricker helst rödvin eller te men säger inte heller nej till rom , whisky och ponche.
Bor på en ö utanför stockholm i 3.5 vecka till sen Uppsala.

Anonymous said...

Hej Anna, min briljanta författare! Jag är en 34-årig unkarl, som tidigare närde den möjligvis smått överoptmistiska drömmen om att bli både musiker och skådis - men det är svåra branscher... Nu pluggar jag juridik i Uppsala där jag också bor i en etta.

Rödvin är gott, likväl som vitt vin, öl och whisky.

Jag kan vara en riktig kökshitler... ; )

Anna Malaga said...

Carin - Alltid kul att se dig! Inte ska du hâlla tyst, det har jag ocksâ väldigt svârt för ;-)

Vickan - Vad trevligt att höra frân dig! En till som gillar havet - kul!

Therese - Jasâ, jag trodde att du hade flyttat redan? Skönt att det inte är lângt kvar i alla fall.

Niklas - hej min briljante kock! Att bli musiker är inte sâ svârt, det är värre att leva pâ det. Lycka till med allt!

Anonymous said...

Hej Billan!

39 år, gift med Peter, heltidsarbetande ekonomiassistent, två flickor 13, 11.
Favoritdrink: - vet inte när jag drack en drink sist, men den där gula (minns du?) var himla god. Annars dricker jag både vin och öl.
Intressen: Släktforskar. Har jobbat väldigt mycket det sista året, så det hinns in med så mycket mer än köra barnen hit och dit..

Anonymous said...

Ja, mig känner du, snart 39 âr, jobbar inom hemtjänsten och pâ franska komvux. Trött men lycklig mamma till sonen, 6 1/2, och dottern 26 mânader.
Favoritdricka, champagne.
Njuter av det lilla och det stora i livet, ganska känslosam. Vârdar vänner och familj sâ gott det gâr.

Dosiss

Anonymous said...

Jag är 26 år, från skåne men bor i Stockholm sedan drygt 4 år. Har spenderat varje sommar sen jag var 3 år i en liten by i södra Katalonien och bott två år i Barcelona. Jag älskar Spanien (eller ja, mest Katalonien egentligen men resten av Spanien funkar bra också :-) och kommer förhoppningsvis flytta tillbaka, i alla fall under en period, i framtiden.
Favoritdrinkar är nog rosévin och vodka-limon.

kantorn said...

Hej!
Tja, behöver jag säga vad jag jobbar med? :-)
Flyttade tillbaka till sverige i somras efter en längre tid på Mallorca. Tycker det är gött att drömma mig tillbaka till den spanska livsstilen (som jag saknar). Bor och jobbar numera i Skaraborg.
Närmar mig 30 år med stormsteg.

Anna Malaga said...

Hej Eva och än en gâng grattis till det nya jobbet!
Är det snowball du menar? "Oh yes it´s ladies night.." *visslar*
Kram

Hej Dossis ;-)

Hej Anna, vad mysigt att tillbringa barndomens somrar i en liten by i Katalonien. Lärde du känna katalanska barn därifrân, eller var de flesta frân andra ställen?

Kantorn - hehe, nej, men jag har nog ganska dâlig koll pâ vad exakt en kantor gör. Har du hand om musiken i kyrkan?
30 är en väldigt bta âlder, tycker jag.

Monica said...

Jag är 35, bor i Barcelona, läser just nu en masterkurs i lingvistik (vilket är mycket utmanande...), har en liten ett-och-etthalvtårig son, samt en 15-årig tjej hemmavid samt min Sverigetokige katalanska make. Tror mojito blir favvodrink även för mig, och mottot växlar beroende på behovet av det!
(vet inte om man kommer till min anspråkslösa blog om man klickar på mitt namn numera, har försökt ställa in...)

Jag beundrar stort Annas svenska efter så många år i Spanien, och med tanke på hur den svenska språkkontakten kunde se ut när hon flyttade ner (innan internet och allt sånt...) Sen pratar hon en oerhört snygg spanska! Och är väldigt trevlig - bara så ni vet!

Anonymous said...

Hej Anna. Jag är 38 år. Lärare. Har en baby på 4 månader så jag är mammaledig. Tillfälligt bosatt i Sydafrika. Finlandssvensk. Har varit au-pair i Madrid. Älskar att resa, har varit ett otal gånger i bland annat Sydamerika. Språkintresserad. Tycker om att testa nya matrecept. Tycker att de sydafrikanska vit- och rödvinerna är väldigt goda men det italienska vinet Amarone della Valpolicella (Tommasi) är utsökt!

Anonymous said...

Jag lärde känna en massa katalanska barn, vår familj hamnade där från början tack vare att pappa jobbade (jobbar fortfarande) med ett spanskt familjeföretag. Barnen i den familjen var i samma ålder som mig och min storasyster och de är fortfarande våra riktigt goda vänner, som kusiner eller något. Det är jättekul att komma ner varje sommar och umgås med alla kompisar vi som vi har känt sedan vi var små. Det finns väldigt få utländska turister i byn så vi har alltid umgåtts med folk från byn. Så vi har varit på både bröllop och dop där nere :-)

Anonymous said...

Ja, då kommer jag och höjer medelåldern ;-)
Jag är 53 år, jobbar som tidnings- och bokillustratör. Har bott i Stockholm i 30 år men flyttade med sambo och två hundar till landet utanför Nora för ett år sedan och stortrivs med det lite lugnare livet nära naturen.

Jag gillar blandningen av ämnen på din blogg, och du skriver både intressant och roligt.
Eftersom vi har två hittehundar från Andalusien (podencomixar) så är jag särskilt intresserad av just den delen av Spanien. Själv har jag varit i Almuñecar två omgångar och målat. Snålvattnet rinner till varje gång jag tänker på alla goda tapas jag har stoppat i mig.
Mina intressen är mitt jobb, hundar, vänner, laga mat, vara ute i naturen m m.

Favoritcocktail har jag ingen, men rött vin gillar jag, och whiskey.

Anna Malaga said...

Monica - Tack, tack, tack *röd om kinderna*. Jag tittar in pâ din blogg ibland - vad fint med de tangodansande tjejerna och en överlycklig Nils ;-) Och vad coolt att J har âkt till Sverige helt själv!!!

I i Sydafrika - trevligt att veta lite mer om dig. En till Finlandssvensk, det smyger omkring ganska mânga här ;-) Och tack för vintips!

Chistina - Hej, jag var inne och tittade pâ dina andalusiska hundar och hittehundsföreningarna - intressant!

Anna - Det lâter ju jättehärligt!

kantorn said...

Kyrkomusiker är en bra titel för det jag gör. Jag har hand om musiken i kyrkan. Vid bröllop, begravning och andra Gudstjänster. Jag har några körer också.

Jag jobbade i just svenska kyrkan på Mallorca ihop med min fru.
Jag blev skooterfrälst på mallis och var tvungen att köpa en när jag kom hit till sverige. Nu längtar jag efter att snön ska försvinna så att jag kan ut och fräsa på min Mojito!
Japp, mojito är även en skooter. Inte bara en drink. Men jag är ingen drinkälskare. Mer Rött vin, öl och brandy. Carlos I är min favoritbrandy

Anonymous said...

Ciao! Har kommer svar fran Italien: Jag ar kvinna, svensk, 27 ar. Bor i forort till Milano och ar forlovad med en sicilianare. Jobbar i kundtjanstavdelningen pa ett stort foretag. Gillar att resa, gora upptackter, diskutera, filosofera, lasa, skriva och ar mycket svag for skor, choklad och goda drinkar:-) Favoriten just nu ar Strawberry Daiquiri.

Anonymous said...

Jag är 17 år och bor i Göteborg. Efter gymnasiet vill jag bo ett tag i Spanien. Antingen nära Barcelona eller nära Málaga.. :) Just så går jag i skolan och jobbar extra på McDonald's. Hoppsan, nu får jag nästan bråttom bara för att jag skulle in och kommentera.. Jobbet väntar!

Anonymous said...

Tack för lyckönskningarna! Det lät nästan som om du tog faväl...

Det kan du glömma! Jag läser även fortsättningsvis din blogg! ; )

mintid said...

Tvungen att titta in igen :)
Satt just idag o letade billiga flyg ner till Malaga o Nerja i sommar...längtar...som alltid.

Kram

Anonymous said...

Anna, är din man musiker?

Anna Malaga said...

Niklas - hahaha, ja han är musiker (spelar bas) med han lever INTE pâ det. Senast de fick betalt fick de 300 Euros att dela pâ fyra ;-D
Nej, jag vill inte bli av med dig, det var lycka till med studierna jag menade.

Kantorn - Tack, nu har jag lärt mig tvâ nya saker idag.

Karin - Hej igen! Choklad är ett stort intresse även här ;-) Mmm Strawberry Daiquiri gillar jag ocksâ.

Jove - Kul att du hänger med! Trevligt med lite ungdomar här, hehe..

Mintid - Hoppas du hittar nâgot billigt! Just nu ät vädret faktiskt sommarvarmt.

Anonymous said...

Hittade hit ganska nyligen, men läser oftast :)
17 år, går naturvetenskapligt program på gymnasiet, tränar karate & jobbar extra i matbutik, bor i Sthlm. Det var väl jag, typ. Har faktiskt inga flytta utomlands-drömmar, så det är lite sumt att jag har fastnat för din blogg egentligen. Men jag har läst en hel del spanska och tycker om Spanien (som semesterland).
Det4 var väl jag, typ. Tycker inte om vin eller öl, föredrar drinkar. Träningsnarkoman, kaffenarkoman och musiknarkoman. :)

Anonymous said...

Jag heter Mia, är 21 år och bor i Stockholm. Kommer ursprungligen från Skåne och har bott två år i Granada. Pluggar till sjuksköterska just nu, i spanien pluggade jag spanska på språkskola och sen jobbade jag på ett hotell.

Jag har varit i Spanien varje sommar i mitt liv i en mini-by 20 mil söder om Barcelona så min förkärlek till Spanien är stor. Min pojkvän är spanjor så att tanken på att någon gång flytta ner till Spanien för att bo där "på allvar" är inte helt främmande.

Jag tycker din blogg är väldigt välskriven och rolig men den är också inspirerande och enormt lärorik. Det är också kul att läsa om ställen man själv har besökt flera gånger, men att se hur andra har upplevt dem.

Jag dricker helst tinto de verano eller fruktiga drinkar. Helst avjuter jag ovanstående på en uteservering i skymmningen på vårkanten i centrala Granada, inte i ett snötäckt Stockholm. Men livet är inte alltid rättvist=)

Anonymous said...

Aha, det var vänligt och behövligt med lyckönskningar - och de behövs för jag har en usel disciplin.

Spelar han ståbas eller elbas?

Anonymous said...

Hej! Jag läser här några gånger i veckan sedan - vet inte riktigt - typ i höstas kanske? Jag fyller snart 30 och jobbar på bibliotek. Bor i Skåne, inte väldigt långt ifrån Lund. Att jag läser här beror nog inte så mycket på något specifikt Spanienintresse utan mer ett allmänt intresse för utlandet och andra kulturer, och mest det faktum att din blogg är väldigt välskriven.
Jag har faktiskt ingen favoritdrink... :-)

Pumita said...

Jag har bladdrat så mycket här att jag inte har så mycket nytt att berätta... ;D

Älskar att resa och gärna i Latinamerika så jag får prata spanska, det vackraste språket som finns. Är språkintresserad i övrigt också, tycker om musik och bra film. Efter att ha pluggat i ett par år jobbar med siffror och drömmer mig bort till nya äventyr i världen. Mitt motto är "Fånga dagen" och favoritdrinken mojito eller en äkta spansk "café con leche".

Anonymous said...

Hej Anna, jag har nog last din blog sen du borjade skriva, men ar inte mycket for att skriva kommentarer egentligen ;).
Jag ar 27 ar, bor i Málaga sen ca 7 ar tillbaks.Har precis borjat jobba som ayudante de auditoría efter 4 ar som student slash lyxhustru (somrar utan sommarjobb) ;).
Dricker helst Ribera och Rioja, en Pacharan efter maten och kanske en GT om jag ar ute o svirar.
Jag alskar mat i alla dess former och forsoker darfor hinna med att ga och trana lite da och da. I perioder laser jag mycket och lyssnar aven pa ljudbocker.
Helger spenderas ofta ihop med vanner och inkluderar alltid mat och dryck. Ar aven valdigt god van med M & L i La Cala.
Langtar just nu till sommaren, da varenda helg ska spenderas pa stranden i La Herradura med en god bok, snorklingskittet samt palla pa stranden.
Kram kram

Anonymous said...

Nu måste jag bara fråga - vad är en mojito för någonting?

Anonymous said...

Jag är 21 år och kastade mig ut i världen så fort jag fick chansen, dvs direkt efter studenten. Flyttade först till Barcelona och sedan till Paris, älskade båda städerna. För tillfället är jag tillbaka i BCN där jag jobbar som trainee på en internationell organisation. Har en stor passion för språk och resande och pratar för tillfället fem språk men vill lära mig fler. Här i Barcelona är alla mina vänner icke-svenska, min pojkvän italiensk och därför är det skönt att komma in här lite då och då och läsa något på svenska! Planerar inte att åka hem till Sverige än på ett tag!

Anonymous said...

Illustratörchristina: Mojito är en dring - här är receptet:

Knepet med Mojito är balansen mellan mynta och lime. Det vore naturligtvis lättast om man kunde säga exakt hur mycket man ska ta av ingredienserna men det är inte så enkelt, myntan varierar för mycket i styrka för det. Framför allt de myntakrukor man hittar i våra mataffärer kan vara ganska uddlösa till smaken. På La Habana har man i alla fall bestämt sig för att alltid ta tre limeklyftor om man delat frukten i sex eller två om man delar den i fyra klyftor. En halv lime kort sagt.

1. Man börjar med att krossa myntablad och lime (i klyftor) tillsammans med sockerlagen. Ta en knapp handfull mynta och smaka av, målet är att mynta och lime ska smaka ungefär lika mycket.

2. När blandningen känns rätt fyller du glaset med krossad is och häller över rommen. Toppa glaset med sodavatten och rör om.

3. Lämpligt som garnityr: lime eller en myntakvist.

Anonymous said...

DRINK, menar jag såklart...

Anonymous said...

Niklas (fd Hans Ångest) : Men vad gott det där lät! Blir riktigt sugen trots att klockan bara är 10.15 och det snöar utanför fönstret ;-)
Mynta, ska det vara krusmynta eller pepparmynta? Jag gissar på pepparmynta.

Anonymous said...

Ja, du har kanske redan markt att jag laser din blogg ibland. Jag ar 31 ar, bor i Marseille sedan 15 manader, vantar barn i slutet av maj och funderar en hel del pa hur andra far livet med barn i utlandet att fungera. Intressen annars brukar rora sig runt friluftsliv, segling o klattring bl a, men f n ar det val ratt sa lugnt pa den fronten. Jag langtar nog mer efter ett glas vin, vitt eller rott, eller en whisky an en drink. Motto: Den som star med bada fotterna pa jorden kommer aldrig nagon vart.

Anna Malaga said...

Chistina - Välkommen hit! Jag är ocksâ kaffenarkoman ;-)

I - det lâter jättespännande! Modigt att ge sig iväg direkt efter studenten.

Hej Mia - som jag skrev till Anna - era somrar verkar ha varit otroligt mysiga... Kul att du gillar min blogg. Jag läser din ofta ocksâ och tycker att den är väldigt välskriven och genomtänkt.

Niklas - han spelar elbas och gruppen spelar 60-tals rock/pop. Vad spelar du?
TACK för att du skrev recept pâ mojito. Ang. myntan, Christina, är jag inte helt säker pâ vad den heter pâ svenska, men det ska vara den lite svagare varianten, stjälken ska vara GRÖN och inte röd. I spansktalande länder ska det vara HIERBABUENA och inte menta. Jag gissar pâ krusmynta.

Magdalena - Vad roligt att höra - tack! Kul med fler skâningar ;-)

Puman - Bladdra pâ du bara ;-) Carpe Diem, det är nâgot jag ocksâ försöker leva efter. Âldern glömde du ju! Jag gissar pâ "La edad de Cristo" + 9, jag tänkte räkna ut medelâldern, nämligen.

Tessan - men vad kul, en till malagueña! Om du känner M & L kan vi ju träffas, jag är lite mer social när skolorna slutar, just nu är det ett väldigt hattande och körande.
Herradura är härligt. Jag slutade med snorkling för ganska länge sedan, eftersom jag fiskade och det blev dâligt med fisk. Mitt bästa ställe var El Faro de La Calaburra utanför Fuengirola.
Lycka till med jobbet!

Sofia - Ja, jag läser ju din blogg ocksâ. Jag fâr passa pâ och önska dig lycka till nu pâ sluttampen. Maj är en väldigt bra mânad att fâ barn i.
Loejse är rolig :-D

Anonymous said...

52 år, finlandssvensk, bor utanför Stockholm, jobbar med ekonomi. Har bott ett år i Madrid och tre år i Beijing. Gillar resor, naturen, mat och vin. Speciellt Riojaviner.
Tycker du skriver jättebra, läser igenom allt jag missat om jag inte varit inne hos dig på ett tag! Va kul att utvecklingen går framåt, när vi bodde i Madrid hann vi inte få telefonen inkopplad på ett helt år. Nu skulle det kännas mycket roligare att bo utomlands och fortfarande kunna behålla "närkontakten" med Sverige.

Elisabeth said...

Jag heter Elisabeth (uppenbarligen ;)), är 23 år och bor i Göteborg (där jag pluggarpå universitetet), men har även bott i Österrike. I Spanien har jag däremot aldrig varit! Jag läser din blogg för att den är intressant... främst gillar jag språkinläggen, för jag är en riktig språknörd. :D

Anonymous said...

Haj Anna
Ja, mig känner du ju:), men jag kan ju presentera mig för de andra. 36 år, boende strax utanför Madrid sedan drygt 7 år. Har två barn (båda är födda här) med min spanske make och en tonåring som bor med sin pappa i Sverige så det blir en hel del resor mellan länderna.
Vilka bra tips om språkinlärningen, inser att jag borde skärpa till mig lite och inte acceptera min nivå som känns bekväm, men med många brister. Du, jag hör av mig när vi kommit ner.

Annika said...

Hej Anna!!! Nu kommer jag också med så här på efterkälken!!!

Annika, 40. Bosatt i Reston, Virginia, USA. Förort till Washington DC. Bott här sedan 1993. Kommer fr Sthlm!
Jag har en tioårig dotter, hemmafru, brukade (innan jag fick barn)jobba som dekoratör på varhuset Lord and Taylor.
Intressen: Böcker, foto, att skriva, naturen, promenader, trädgård, balett och teckning.
Favvodrink: Cosmpolitan eller ett glas Cabernet Sauvignon.
Saknar mest från Sverige: Böcker, smågodis och familj och vänner.

Jättekul ide det här med presentation av läsarna! Nu vet jag lite mer om "I från Sydafrika" också som brukar kommentera min blogg då och då!!! Roligt!!

Anonymous said...

anna malaga: Man blir verkligen allmänbildad av att läsa din blogg :-) Nu har jag googlat och har till min förvåning upptäckt hur otroligt många myntor det finns.
Hierbabuena heter tydligen Mentha sativa på latin och krusmyntan heter Mentha x piperita. Jag hittade en bok i bokhyllan där 9 sorters myntor fanns uppräknade med bild, men inte sativan tyvärr. Jag får helt enkelt göra en resa till Spanien och smaka en mojito eller två ;-)

Om du ska räkna ut medelåldern på dina läsare så skrev jag fel förut. Jag trodde att jag var 53 men upptäckte att jag fortfarande "bara" är 52 när jag räknade efter :-)

Victoria said...

Hej, hej!
38 år, bor i Florida med man och två barn. Vi har bott här sen juli förra året. Jag är lyxhustru ;o) och gör inget vettigt om dagarna. Städar bara om jag absolut måste...Sitter mycket hellre vid datorn. Vi har också bott två och ett halvt år i England, vår yngste är född där.

Anonymous said...

Oj, så många! Jag måste presentera mig här också.
Tolk, 40 år (sen två veckor!), 3 barn, två katter, snäll make och au-pair med kärleksproblem. Jag läser så ofta jag kan, varje dag utom på skolloven. Jag rider och tycker om alla sorters djur. Jag läser en massa och är en riktig språknörd. Och så bor jag i Paris och jobbar som tolk, men det kanske säger sig självt...

Anonymous said...

Jag spelade gitarr.

Det finns som sagt en mängd olika myntor... - men använd INTE krysmynta.

Anna Malaga said...

Helena - kul att "lära känna" dig. Utvecklingen har verkligen gâtt framât, t.om. telefonica har blivit lite snabbare. ;-)
Förr kunde man bara strunta i att betala perkeringsböter, t.ex. ingen hade koll ändâ. Och papperskorgar fanns knappt.
Intenet var ett stort lyft för alla utlandsboende. Förr fick man ta kort, ta kopior, skriva brev, skicka...och tidningarna fick man köpa i specialaffÄrer (och de var flera dagar gamla)
Världen krymper, âtminstone cybervärlden.

Elisabeth - hej och tack för att du skriver! Jag tycker ocksà att sprâk är spännande.

Emma - ¡Hola Guapa! Jag tycker att du pratar jättebra spanska. Vi hörs!

Annika - Hej! Nu vet jag ju lite mer om dig, fast jag brukar läsa din blogg ocksâ.

Christina - Det gâr nog bra med vanliga myntablad. Hierbabuena har inte sâ stark mintlukt/smak utan lite beskare, ât citronhâllet. Den används vänligt mycket i matlagning här, bl.a i soppor.

Victoria - hej, vad trevligt att läsa. Jag har varit inne pâ din blogg ocksâ. Lyxhustru hade jag ocksâ varit, om det inte hade varit total brist pâ lyx i mitt liv ;-D

Niklas - spelade? Man ska inte sluta spela gitarr!!

Anna Malaga said...

Tolken - Jag glömde ju hälsa till dig! Hoppas jag är förlâten ;-)

Anonymous said...

Tar chansen och lämnar ett litet spår efter mig.
Jag är 26 år, förhoppningsvis civilingenjör i teknisk design med examen inom ett år. Hittade till din blog för ungefär 1,5 år sedan. Då var jag på utbyte i norra Spanien och tyckte det var trevligt att läsa andras Spanienberättelser. Det tycker jag fortfarande. Lite extra kul är att du ibland nämner Iznajar, en by som jag känner igen, eftersom jag bott där när jag har hälsat på hos en vän från Malaga.
Nu är jag tillbaka i Sverige, men hoppas på en ny chans att bo utomlands.

Anna Malaga said...

Hej Pia! Vad trevligt att du har besökt Iznajar, det är ju inte precis nâgot turistställe *s* men väldigt vackert läge. Vi är vid dammen ganska ofta, eftersom min man och svärmor är frân Cuevas de San Marcos.
Lycka till med studierna!

Anonymous said...

Hej
Jag är 41 snart 42,född i Spanien,Huelva,men jag bor i Malmö sedan två årsåldern.Jobbar som spansk och engelsklärare.Känner mig mer och mer spansk fast Sverige egentligen borde vara mitt första hemland. Precis hemkommen från Liverpool,där jag besökt en skola som har spanska som huvudämne. Träffat massor med spanjorer,då Barsa-Liverpool mötte varandra, druckit massor med öl, men favoritdrinik är massor med cava. Läser din blogg varje dag och tycker att det är superbra.

Anna Malaga said...

Hola Mercedes...var det väl? Hälsa Malmö frân mig!

JaCal said...

*Vink vink*! ;-) Har alltid gillat Spanien och gjorde många resor dit under mina ungdoms härliga dagar (den första till Malaga - en galen språkresa...), många gånger har jag passerat genom Irún. Men nu kikar jag ju in här mest för att hälsa på i ditt lilla hörn och läsa dina intressanta spaningar som ufo! ;-)

Själv håller jag till i en annan del av världen (Californien) men upplever ju mycket av samma liv som utlandsvensk, 30 something, mamma!

Nejma said...

Hej hej! Här kmmer en hälsning från en annan stammis på andra sidan sundet. Mej känner du ju redan, både på nätet och IRL så jag behöver kanske inte presentera mej så mycket? *s*

Iaf, kvinna i mina bästa år (40 i år faktiskt, men känner mej allt som oftast mest som 22), hemmafru, bosatt i norra Marocko sedan 1½ år. Intresserad av alldeles för mycket. *s* Bl.a. scrapbooking, göra egna kort, läsa, resa, plugga språk, webprogrammering och ungefär tusen saker till.... Favodricka: kall öl med tapas och te i alla former. Motto: carpe diem och stå på dej, annars gör någon annan det!

Kram!

Brazilian Linda said...

Wow Vad många svar du fått! Vad kul! Och vad find du gjort om! jag är så dålig på at kika in här men ska bättra mig!

vad var frågan? Ålder? 27 bor i brasilien med man o barn, favorit drink: hmm.. räknas julmust? :) en caipirinha är inte fel annars.
motto; man måste våga se utför stupet!

ja annars så vet du ju vem jag är :) jag vll också passa på att tacka dig för att du är så go och stöttar mig och höll tummarna för bloggjobbet! tack!
Puss och kram från mig!

Anna Malaga said...

Helena - Ah, sâ du är kantorns fru? Bra att ha koll pâ er ;-)
Segling är underbart!

JaCal - Hej Jaccan! Visst har vi utlandsmammor mânga liknande funderingar. Jag är ju ocksâ 30 + moms.

Hej Nejma, vem är du? :-D
Jag känner igen det där med att ha för mânga intressen!

Brasselinda - Kul att se dig. Julmust räknas naturligtvis som drink! Jag tycker att fler barer borde ha den i sortimentet, bâde i Spanien och Brasilien!

Anonymous said...

Jag vill ocksa saga hej!=) Heter Johanna, 24 ar, bor i Barcelona sedan 1.5 ar och jobbar pa bank. Laser din blog for jag tycker det ar intressant att se skillnaderna mellan norra och sodra Spanien.
Favoritdrink: vin och caipirinha
Saknar mest fran Sverige: tystnaden, naturen och familjen
Gillar mest med Spanien: Barcelona, klimatet, atmosfaren och mojligheterna
Tack for en bra blog!

Anna Malaga said...

Hej Johanna, vad kul att höra frân dig ocksâ. Visst finns det en hel del skillnader mellan de olika delarna av Spanien.
Tack själv!

Anonymous said...

Hej Anna!
Verkligen superkul att läsa din blogg! Jag är verkligen Spanien intresserad och har börjat lära mig spanska. Jag är lika gammal ( ung ) som du, haha och jag älskar David Bisbals musik. Jag läser igenom din blogg på kvällarna, skit bra och kul blogg - tusen tack för att du skriver! Bamsekram Pia-Lena