Friday, August 25, 2006

Andalusien runt Etapp 2 - Malagas östra kust

Stranden i Maro
Nu bär det i väg längs den bergiga kusten öster om Malaga, mot Granada och Almería. Här ligger bergen precis vid havet, vilket gör att vägen har mânga skarpa kurvor. Stränderna är mindre, med stora klippor. När jag körde här för första gângen, fick jag en obehaglig känsla av att nästan bli “utknuffad” i havet.
Första biten är inte sâ intressant, sâ man tar hellre den smidiga motorvägen till Nerja, en stor och livlig men ändâ trivsam by vid havet. I centrum är det svârt att parkera (som i de flesta kustbyar) men det är värt lite besvär att besöka Balcón de Europa, med en fantastisk utsikt över det intensivt blâa Medelhavet. Här ser man verkligen hur annorlunda kusten är mot västra Costa del Sol: mycket grönska, glasklart vatten och klippor som gâr ända ut i vattnet och bara lämnar en liten bit strand ât turisterna.

Balcón de Europa

Nerja grundades av grekerna (Narixa) och är en av fâ antika kustbyar pâ den här sträckan, eftersom den alltid har varit svâr att försvara mot pirater och erövrare. Resten av de äldre byarna ligger pâ höjder, längre in bland bergen, och de som ligger vid havet är nyare turistbyar. Man kan fortfarande se rester av arabernas gamla försvarssystem - de smâ utkikstornen som ligger pâ höjder vid havet. När väktaren i nâgot av tornen sâg misstänkta fartyg, gjorde han upp en stor eld. Rökpelaren var synlig frân tre torn: ett ât öst, ett ât väst och ett norrut. Där gjorde väktarna i sin tur upp eld och nyheten spred sig snabbt ât alla hâll.
Bergsomrâdet norr om östkusten kallas La Axarquía och har bâde toppar som blir snöklädda pâ vintern och riktigt gröna dalar, med ett microklimat som tillâter odligar av tropiska frukter. Vanligast är avocado, smâ knotiga träd med frodiga trädkronor, som riktigt klär sluttningarna med sin grönska. Omrâdet är fullt av vita byar med branta och slingriga gränder och med gamla arabiska namn som ofta börjar pâ Al (best.art.) eller Ben (son av..). Alla hus, frân det minsta och fattigaste, är prydligt vitkalkade.

Competa

En av de största och vackraste byarna heter Frigiliana och ligger precis norr om Nerja. Den gamla delen av byn, casco antiguo, är väldigt välskött och mysig att gâ omkring i. Bekväma skor behövs, för backarna är branta.

Om man tar av lite tidigare, vid Torrox Costa, kan man köra upp till en annan mycket typisk by med lantligare miljö: Cómpeta. Den är känd för sina stora nivâskillnader, sitt vackra kyrktorn i tegel och framför allt för ett sött och tungt vin som kallas "vino de competa". Man dricker det ofta innan maten, eftersom det sägs ge aptit. Förr brukade man ge ett litet glas vino de cómpeta blandat med en äggula till barn med dâlig matlust (inget för svenska BVC, antar jag...).

Maten här är av det kraftigare slaget, helt annorlunda fiskdieten vid kusten. En typisk rätt är migas, som görs av bröd som blivit nâgra dagar gammalt och som man sen blöter upp. Man steker först nâgra hela vitlökar i lite olja. Sen lägger man i brödet, som man mâste röra om och "hacka" oavbrutet i med stekspaden tills det har blivit stekt och helt torrt. Det serveras sen med chorizo, morcilla (en slags blodkorv), panceta (fläsk) och oliver.

För den som vill bada i Nerja, kan jag rekomendera den vackra stranden Playa de Burriana, pâ östra sidan. Men det man absolut inte fâr missa är en stor grotta, Cueva de Nerja, som ligger strax efter utfarten österut, längs kustvägen N-340. Att vandra runt i dess enorma salar, där stalaktiterna verkar vara skulpterade av en konstnär, är verkligen en upplevelse. Stigen är slingrig och gâr upp och ner, sâ det är inget för smâ barn. Lite större barn brukar däremot tycka det är jättespännande.

Om man fortsätter österut längs N-340, passerar man gränsen till provinsen Granada. Den delen av kusten är hisnande vacker, men kurvig. Det bästa är att köra lângsamt och stanna till vid de mânga utkiksplatserna. En av de finaste ligger intill en säregen by, Salobreña, som riktigt klänger sig fast pâ en stor klippa. Längst upp ligger en borg, och sedan ett knivskarpt stup rakt ner i havet. Här övergâr de höga bergen i en stor slätt som domineras av sockerodlingar, en sockerfabrik och en hamn. Mitt pâ slätten ligger Motril, en stor och livlig by, där man kan ta motorvägen norrut till Granada om man vill göra en kortare rutt. Man kan ocksâ fortsätta längs kusten till staden Almería, eller âka upp en bit norrut och ta av till höger för att ge sig in i det säregna bergsomrâdet Las Alpujarras. Jag berättar om bâda vägarna i nästa etapp.

11 comments:

Anonymous said...

Låter underbart!

Blodkorv är jag inte så förtjust i, men den kanske smakar annorlunda i Andalusien? Det brukar vara så - mat smakar bättre i dess rätta omgivning.

Pumita said...

Tack för tripen, Anna! You made my day. :)

Förresten, kommer inte ihåg om det har diskuterats tidigare (mycket möjligt): När är bästa tiden att besöka Andalusien enligt dig?
Salu2 från en som vill åka nu på en gång. ;)

Anna Malaga said...

LOx - Ja, morcilla är mycket godare!

Puman - Vâr och höst, tycker jag. Mars, april, maj och oktober. Vill man ha solsäkert är ju juni-september bäst, men augusti bör undvikas. Även mânadsskiftena juli-aug och aug-sept, dâ trafiken är hemsk.
Vintern är ju mild längs kusten, men uppe i bergen är det kallt och snöar det nâgra centimeter kan man fastna t.om pâ motorvägarna. Jag har t.ex suttit fast i bilkö mellan Granada och Jaen en hel dag för att det var +1º och snö.

Sarachella - tack, vad roligt! Ska titta in pâ din blogg ocksâ...

Nejma said...

Nä fyyy vad sugen jag blev på migas nu!!!! Det var det läääänge sedan jag åt. En äldre kvinna vi delade patio med en tid gjorde en gudomligt god migas. Jag har aldrig försökt mej på att göra det. :-( Synd, för jag tycker att det är så gott! Jag får nog kavla upp ärmarna en dag och testa när jag har lite gammalt bröd hemma.

Och dumma dej, du ger mej hemlängtan! Jag ser fram emot näswta avsnitt. det ska bli kul att se vad du skriver om "min stad". Jag har tillbringat en hel del tid i Motril, det är en mysig liten stad. Salobreña är också fint, jag gillar stranden där. Den är mycket bättre än stranden i Motril, för Motrilstranden är stenig. Vi hade ju bara dom 2 valen, Salobreña och motril är ju Granadabornas favvostränder, inom lagom avstånd från staden.

Kram,
Nejma - med hemlängtan...

M said...

Åhh, va kul det är att resa! Vill veta allt om sydkusten då jag funderar på att flytta dit under ett halvår från januari!

Anonymous said...

Jag blir knappast mindre sugen pa att atervanda till Spanien... Har inte varit i landet sedan min familj spenderade en langre tid dar sommaren 1992 - m.a.o. ett ganska bra tag sedan.
Tack for ett fint och inspirerande inlagg!

Anonymous said...

Inte får jag mindre reslust heller av att läsa din blogg. Idag går mitt flyg till älskade malaga. Följer naturligvis din blogg även nere på plats.

Anna Malaga said...

Mejma - Jag brukar inte lägga brödet i blöt länge under en handduk. Iställe tar jag och skär det i skivor (det ska vara riktigt lantbröd), värmer upp vatten och droppar över. Sen kramar jag ur det innan jag lägger det i panan. Det är ganska jobbigt att stâ och "hacka", men â andra sidan tar det inte sâ lâng tid. Kruxet är ju at det ska bli "suelto" och inte oljigt eller för stekt.
Nästa etapp tänkte jag ta Alpujarras och Almería, och sen âka till Granada över Guadix.

Anna Malaga said...

Malin - välkommen hit! Frâga gärna om det är nâgot du undrar över.

Linda - ja, dâ är det väl snart dags igen? Hur länge stannar du i Tokyo?

Johana - Vad kul! Det är inte sâ förtvivlat varmt just nu, precis under 30º. Hoppas ni fâr tvâ sköna veckor.

Anonymous said...

Vi hyrde ett hus i Salobreña en påsk för många år sen, det är ett av sonens tidigaste minnen han pratar om citronträdet som växte i den branta sluttningen ner mot vattnet. Tack för den trevliga turen, jag väntar på fortsättningen.

Åsa said...

Hej! Jag letar just nu efter ett hus eller lägenhet att hyra från och med januari, och har bestämt mig för Andalusien. Har kollat lite på Frigiliana och Competa, då de är så fina byar, men är lite tveksam till klimatet där på vintern. Hur är det, snöar det där? är ju främst vädret som gör att jag lämnar Sverige så vill ju inte direkt hamna i en ort i Spanien där det snöar och är kallt hela vinterhalvåret!

Mvh Åsa