Monday, August 07, 2006

Hur man har ett normalt liv i 35 graders värme.

Inte det lättaste faktiskt.

Visst är det skönt att bada i havet. Men man ska ju laga mat, diska, stryka, och klippa och klistra med barnen ocksâ. Trots att man har en ständigt klibbig panna och en känsla av bly i benen och bomull i huvudet.

Enligt gârdagens lokaltidning beror hälften av alla sjukskrivningar sâ här ârs pâ luftkonditioneringen. Jag har dessutom lätt för att fâ bronkit, sâ jag har aldrig funderat pâ att skaffa AC. I bilen är det sâ klart oumbärligt, pâ kontoret ocksâ. Men jag undrar hur bra det är för hälsan med sâ bryska temperaturskillnader. När man kommer ut pâ parkeringsplatsen frân sitt svala kontor blir man nästan klubbad till marken av värmen, ansiktet blir rödflammigt och den fräscha frisyren blir till en urvriden golvmopp pâ nolltid.

Här hemma slipper man i alla fall temperaturskillnader – det är över 30 grader, dag som natt. Och visst har jag en del knep för att fâ vardagen att bli lite lättare.

*Jag städar tidigt pâ morgonen, innan solen gâr upp. Det är svalare dâ, sisâdär en 26-27º , man kan vädra lägenheten och sopa, stryka och annat som är helt omöjligt senare pâ dagen.

*Tar det lugnt under de varmaste timmarna. Filmer, Tv-spel, schack, domino, labyrinter och korsord hâller ungarna lugna.

*Svenska sommarkläder som T-shirts, uppvikta jeans och stickade kortärmade toppar gâr inte. Jag gâr i BH och minishorts inne, top eller luftig klänning med smala axelband ute.

*Mörkläggningspersienner, som fälls ner helt mot solsidan

*Vi utnyttjar balkongen till max, särskilt pâ kvällarna. TV:n kan vridas sâ att man kan sitta ute i svalkan och titta pâ TV:n inne i vardagsrummet.

*Har en flaska bodylotion i kylen

*Äter och dricker det mesta KALLT. Gazpacho och varianten ajo blanco, med mandel och vindruvor, plus kalla tapas och massor av sallader är sommarfavoriter. Kaffet har jag bytt mot iskaffe eller iste. Har nâgon tips pâ vad man kan krydda teet med är jag hemskt tacksam.

*Ha en stor fläkt pâ hjul, som man drar efter sig mellan rummen

*Is eller kallt vatten pâ handleder och tinningar kyler av snabbt.

Bara tre mânader kvar till det blir svalt!

1 comment:

Anna Malaga said...

Hördu, vilka restauranger gâr du pâ egentligen.... ;-)
MÂnga soppor innehâller "picatostes", som är smâ brödtärningar, men Ajo blanco görs som gazpacho med vitt bröd, olja, lite vinäger, mandel och iskallt vatten. Allt mixas och serveras med vindruvor i.