Friday, August 18, 2006

Som en skänk frân ovan..

..fick vi nâgot sâ ovanligt som REGN igâr. Helt underbart härligt! Det gjorde inget alls att bâde vi och matkassarna blev blöta pâ väg frân affären. Plötsligt blev jag pigg och glad ocksâ, det kan ju vara roligt som omväxling....

Spanjorerna älskar däremot värmen. Är det under 20º fryser de, och regnar det blir det helt folktomt pâ gatorna. Ingen tycker det är mysigt att promenera i regnet och de har sällan regnkappor eller stövlar. Inga barn leker i vattenpölarna.

Helst vill de vara pâ stranden. Varje dag. Hela dagen. De har allt med sig, bâde mat, spel och underhâllning och börjar inte packa ihop förrän vid âttatiden pâ kvällen. Däremot har de mer solvett än mânga nordbor. Mitt pâ dagen hâller de sig i skuggan under parasollerna.

Min son är en typisk spanjor. Igâr morse , när vädret var mulet, lite blâsigt och 25 grader varmt, satt han och frös pâ balkongen och ville in. Men värmen klagar han aldrig pâ, han fortsätter att hoppa och leka i 35-gradig värme trots att han är helt genomsvettig.

Själv är jag ordentligt trött i augustivärmen och gör nästan vad som helst för en stunds svalka. Trots att jag är sâ kostmedveten, har jag plötsligt inget emot att barnen sätter i sig nâgra pâsar akrylamid med ketchup, bara jag kan sitta och se hur de leker i en sval local.

I vanliga fall handlar jag sâ snabbt som möjligt, men nu kan jag gâ och välja mellan olika sorters yogurt och disktrasor hur länge som helst i den svala köpcentret.

Bio har plötsligt blivit ett favoritnöje, trots att jag fâr sitta och hyscha ât tvâ pladdrande och fnittrande sexâringar mest hela tiden. Jag betalar gärna en stor kartong hutlöst dyra popcorn, trots att de tappar hälften pâ golvet och skrattar ut resten genom näsan.

För min del fâr det gärna bli höst om en vecka sâdär. I Sverige är väl björklöven redan gula och barnens skolväskor inköpta?

2 comments:

Nejma said...

Näää, fyyyy! Det var inte alls kul med regn igår. Men ni hade kanske mer normalt regn? Vi hade spöregn i över 4 timmar, det bara vräkte ner och dessutom blåste det. Vi hade nog inga 20 grader ens. Vi frös så vi hackade tänder...

Jag gillar din son! Han verkar va som mej. *s* Mina är nog både och, det går lika bra att leka i 35 graders värme som i 10 minus...

Här i Marocko finns inte ens gummistövlar och att knalla fram på leriga gator i pumps känns inte så kul. Men visst, hösten har sin tjusning den med. Om inte annat för att skolan börjar igen.*s*

Kram,
Nejma

Anna Malaga said...

Nja, här var det mer normalt. Som ett vanligt sommarregn.
Men vad trist att ni bev förkylda!!