Thursday, August 24, 2006

Skolböcker till en sexâring


I gâr var vi pâ sonens blivande skola inne i Malaga och handlade böcker och skoluniform till skolstrarten om tre veckor. Tvâ böcker fattades och det blev ändâ sâ här mânga! Som tur är var de flesta gratis...

Som de flesta spanska barn började han skolan redan vid tre âr, men i en offentlig skola här i byn. Educación Infantil (frân tre till fem âr) är gratis men inte obligatorisk. Nu ska han börja i ettan, i den "riktiga" skolan, och är mäkta stolt över att ha blivit STOR.

9 comments:

Anonymous said...

Måste ni köpa böcker och uniform?

Pumita said...

Mamma var väl lite stolt också, eller hur? Lycka till! :)

Anna Malaga said...

Helena - det är bara privatskolorna och friskolorna som har uniform, inte de statliga. Böcker mâste man däremot köpa i alla skolor, men man fâr en "cheque-libro" som täcker den större delen av kostnaden

Puman - javisst! :-)

Brazilian Linda said...

Stora killen! hjälp tänk när A blir så stor :) hehe
det här med att köpa skolmaterial är lite jobbigt ibland tycker jag....

Anna Malaga said...

Linda - ja, krama din lintott, snart har han flickvän ;-)

Nadia - ja, en väldig massa. Fast jag tycker det är kul med skolböcker och det verkar ha smittat av sig.

Anonymous said...

Maste kannas jattekul, aven for mamma? Jag har inga barn sjalv (och langt darifran, som det kanns idag) men jag minns hur mina foraldrar alltid engagerat sig i min skolgang, och kan tanka mig att det ar en riktigt stor grej!

Ser du nagon konkret skillnad pa det svenska och spanska skolsystemet som du tanker pa? For jag antar att det av naturliga skal finns en del...?

Anna Malaga said...

Ja, det känns jättekul. Det finns en hel del skillnader, bl.a att det är vanligt med privatskolor och friskolor, religionsundervisningen är annorlunda osv. Det är sâ mycket att det nog fâr bli ett inlägg av det ;-)
Nu ska jag gâ och se vad du gjorde i Kyoto...

Nejma said...

Va? Får ni cheque-libro? Det får inte vi! Här får vi betala alla böcker ur egen ficka. Dyyyyyyrt, minst sagt! Hitills har jag lagt ut över 130 euro bara på G:s böcker så jag får räkna med ytterligare 100 euro. Då är inte block, pennor, pennfodral, vattenfärger, papper, osv inräknat. Så varje år gör vi av md långt över 3000 kr bara på skolmaterial + nästan 7000 kr på skolavgifter.... Det är DYRT att ha skolbarn här, iaf om man har dom i privatskola. Men den statliga skolan ser jag inte som ett alternativ för oss.... Så det är bara att bita ihop och se glad ut... ;-)

Visst är det spännande när dom börjar 1:an?! Min G var ju där i fjol och nu är det B som flyttas upp till segundo ciclo (3:an), så det är spännande det med. Ny lärare, nya ämnen...

När börjar D:s skola? Mina börjar den 11/9.

Kram,
Nejma

Anna Malaga said...

D börjar inte förrän den 15:e och det är dessutom en fredag, sâ det blir mjukstart - skönt!
Ja, en cheque-libro är ju verkligen en lättnad. De statliga skolorna kostar ju inget, men D´s skola kostar 60 Euros i mânaden, och dâ ingâr materiel, utflykter och extraakriviteter.
Ja, visst är det spännande...