Monday, August 28, 2006

Beröm

Pâ tal om bloggmobbning och alla skällbrev som journalister bombarderas med, hade Ulrika kommit med en bra idé: skicka ett uppmuntrande mejl till en journalist man tycker om att läsa.
Trevligt initiativ, tyckte jag. Tonen blir hârdade och hârdare i massmedier. Var man än läser är det fullt av förolämpningar, “fyndiga” pikar, elak kritik och slag under bältet. Beröm och uppskattning verkar man helt ha glömt bort, bâde att ge och fâ.

Ulrika skrev sitt hyllningsmejl, men det föll tyvärr inte i god jord. Journalisten var tydligen sâ ovan vid beröm att han trodde att hon var ironisk och drev med honom.
Lite trist.
Jag kan nästan tänka mig hans arbetsmiljö. Sekreteraren utbrister: vad snygg du är i hâret idag!... och fâr en âthutning till svar.

Eftersom jag inte följer nâgon svensk journalist, utan bara läser lite strö-krönikor lite här och var, gâr mitt beröm för dagen istället till LOx:
En sprallig dam som har turen att vara bâde söt och väldigt intelligent.
Hon är matematiker, men har även fâtt ordets gâva, och är dessutom en hejare pâ att sjunga snapsvisor och smälla flugor.
Hon bor bâde i Norrland och i England, men tycker ändâ om att resa och tar fina bilder.
Trots att hon lider av svâr foglossning, tar starka mediciner och har tvâ smâ barn (varav det minsta gâr under öknamnet Bajs-H**** och har döda skator pâ sin meny) skriver hon aldrig om hur hennes barn trâkar ut henne, utan i stället om hur hon försöker - och lyckas med - att vara en bra mamma.

2 comments:

Pumita said...

Jag har också upptäckt Lox trevliga blogg och snott åt mig hennes recept på smarrig daal-soppa. :)

Anonymous said...

Du får mig att gråta. :-) Tack kära vän för dina vackra ord! Dem kommer jag att gömma i mitt hjärta och ta fram de dagar då livet bjuder på tillfälliga uppförsbackar.