Monday, August 21, 2006

Mina grannar

Jag vet inte hur det har gâtt till, men min lilla by har lyckats med att ligga intill en storstad, mitt pâ Solkusten och ändâ bevara sin.... eh....lantliga charm.

Det är en riktig hâla, alltsâ. Här bor inga utlänningar (förutom lilla jag) men det har byggts en massa nya radhus och villaomrâden uppe pâ kullarna, som har köpts av Madrid- och Malagabor till hutlösa priser.

I byns centrum flyter livet däremot pâ som vanligt, ungefär som pâ femtiotalet. De smala gatorna kantas av casamatas, dvs enfamiljshus pâ en eller tvâ vâningar som ligger intill varandra med dörren rakt ut mot gatan och ett patio pâ baksidan. Här härskar en armé av medelâlders hemmafruar som redan tidigt pâ morgonen är ute och polerar kaklet pâ fasaden, skurar trappan och sopar gatan utanför (trots att vi har gatsopare). De har en otrolig koll pâ varandra och resten av gatan, inte bara hur de sopar och skurar, utan vem som kommer och gâr och vad som sägs och varför.

Som tur är bor jag pâ översta vâningen i ett fyravâningshus och har en insynsskyddad balkong, sâ jag slipper undan kollen lite. Men om jag lâter tvätten hänga mer än ett par dagar brukar grannarna frâga om jag har varit sjuk. De vet när vi âker pâ semester och när vi kommer tillbaka, även om det är mitt i natten. De har nämligen koll pâ persiennerna och vet precis hur nedfällda de är..... är en av dem plötsligt lite mer uppdragen, har det varit nâgon i läganheten.

Mina grannar är sällan utanför byn. Om man ska vara ärlig är det faktiskt sällan man över huvudtaget träffar pâ dem utanför de sju-âtta gator och ett litet torg som utgör vâr del av byn. Trots att vi har en lâng och vacker strandpromenad där man kan fortsätta gâ tills man kommer till grannbyn, skulle jag bli mycket förvânad om jag sâg nâgon av mina grannar längre än 200 meter frân sina "domäner".

Det här är naturligtvis bâde pâ gott och ont. Alla pratar med barnen och de gamla. Inget litet barn hade kunnat gâ vilse i den här delen av byn. Inte heller skulle nâgon kunna misshandla frun utan att folk hade reagerat. De fâ gânger det brâkas i nâgon av husen, stâr genast en flock tanter utanför dörren: nâgra försöker medla, andra tar hand om barnen om de finns, en annan kokar lugnande te.

En gâng fick en av badgästerna som besöker stranden pâ söndagarna syn pâ min fina vagn som stod i porten utan lâs. Hon fick idén att slinka in och ta den med sig, men hann bara fem meter frân porten innan hon blev stoppad av en grupp grannar. Sâ vist är det fördelar med att bo sâ här ocksâ.

10 comments:

Anonymous said...

Istället för "Big brother can see you" så har du "big mommas can see you"...

... inget ont som för något gott med sig: du har din vagn kvar, och frågar du en engelsman så löser "a nice cup of tea" det mesta.

Anonymous said...

Har i vart hyreshus i centrala Tokyo kanns det som raka motsatsen. Jag har knappt ens ett ansikte pa mina grannar, det ar alltid knapptyst och i stort sett den enda gang jag hor ljud ute i korridoren utanfor var ytterdorr sa ar det formiddagsstaderskan. Pa satt och vis ar det skont med "privacy", a andra sidan hade det ocksa varit kul med lite gemenskap ;)

Anonymous said...

Eftersom jag numera sa ofta ar har inne och kikar, la jag in dig i min lanklista :)
Hoppas (antar) att det ar ok!

Pumita said...

Anna, jag tror att jag skulle bli vansinnig om någon snokade i mina saker och allt jag gjorde eller lät bli, men samtidigt är det ju jätteskönt att folk bryr sig! Det är svårt det där, att ha lagom distans, för man vill ha någorlunda bra relation med sina grannar. Man behöver ju inte älska dem alla, men att ha lite gemenskap, som Linda säger, är ju trevligt.

Linda: Vad artig du är som frågar, jag bara gjorde det. ;)

Pumita said...

Anna, kul att du har skaffat dig en världskarta! Jag tycker att den är så häftig. Önskar bara att det gick att zooma lite mer.

Anna Malaga said...

Lox - jodâ, vâr gata är bättre än en dokusâpa ;-)

Linda - Javisst, fast sâ är det ju ibland i Sverige ocksâ. I norra Spanien och Barcelona lever man inte heller "pâ gatan" som i Andalusien. Du fâr väl knacka pâ och be om en kopp socker, hehe..
Jag länkar till dig ocksâ.

Puman - Ja, lagom hade varir bra. Jag hittade kartan inne hos dig och tyckte den var jättehäftig, men det tar visst tid innan den börjar fungera?

Blancaflor said...

Jag förstår vad du menar då jag bodde i en by på Mallorca tidigare. Har hemmafruarna sådana där praktiska hemmaklänningar i förklädesmodell och utan midja?

Pumita said...

Anna: Jag misstänkte det. ;) Ja, det som loggas idag syns ju imorgon osv.

Anna Malaga said...

Blancaflor - haha, ja precis! Skärningen verkar vara som till ett tvâmanstält med hâl för huvudet. Fast det är ju inte bara klänningarna som inte har midja, utan även fruarna.

Puman - Aha, dâ fâr vi se i morgon dâ...

Nejma said...

Haha! Det låter som du skrivit om MIN gata. Ungefär så bor vi. Vi bor dessutom i det som gar "gamla" centrum, så det finns gott om "året-runt-boende". I andra delar av sta'n är dom flesta lägenheterna sommarbostäder åt pengastinna sydmarockaner, fransmän och andra europeer. Men vår lilla del av sta'n är som en oas, här vet man vem som bor var och om man helt plötsligt blir sugen på nått och inte har pengar betalar man bara en annan dag. Jag gillar verkligen mitt kvarter! Det finns inte så många utlänningar här i kvarteret så alla har koll på oss. Jag vet att jag kan gå ut mitt i natten och behöver inte oroa mej. Är ingen annan ute så finns åtminstone nattvakten i närheten. Jag bryr mej inte om att folk har koll på mej, för som utlänning skulle dom ha det även i en storstad. Marockaner är ett nyfiket folk. *s*

/Nejma