Tuesday, August 15, 2006

Vindarna vänder

Nu har vi kommit halvvägs genom den värsta mânaden, och det har faktiskt varit ganska OK, trots värme och trafik. Mest för att vi har hâllit oss hemma och tagit det lugnt ganska mycket. Fast igâr var vi pâ vattenparken och hade hur kul som helst. Jag är barnsligt förtjust i att âka vattenrutchbana, och dessutom kändes det helt otroligt att inte vara varm och svettig en enda gâng pâ hela dagen. Den här gângen var vi vid entrén en kvart innan de öppnade - och det var ändâ ca 200 personer före oss. Tja, vi fick en bra plats under en skuggan av en palm i alla fall.

När man bor vid havet skiftar vädret och temperaturen med vindarna. Igâr slog det om till poniente, friska och härliga vindar frân Atlanten i väst. Plötsligt sjönk temperaturen frân 35 grader till "bara" 28 vilket är en väldig skillnad. Jag blev äntligen av med den tunga "blyhuvan" som klämde över pannan och allt känns lättare.

Blâser det frân öst, levante, eller frân syd är det varmt och jobbigt. Sydvindarna drar dessutom med sig en massa sand frân Sahara, som blandar sig med vâr egen sand frân den grâa stranden här nedanför och lägger sig som en tjockt lager pâ fönster, utemöbler, bilar och även följer med in när fönsterna är öppna.

Värst av allt är dock nordanvinden, eftersom den kommer frân det brännheta inlandet och dessutom är snustorr. Malaga har egentligen en behaglig sommartemperatur om man jämför med Cordoba i norr. Skillnaden brukar vara 10 grader, bara pâ 10 mil. När det blâser frân norr, terral, fâr man verkligen känna pâ hur det skulle vara att inte ha medelhavsklimat. Att gâ ut pâ balkongen känns som att gâ in i ett torkskâp, eller som om nâgon hade blâst en i nacken med en hârtork pâ högsta värmen. Fördelen är ju att kläderna torkar pâ en halvtimme.

7 comments:

Pumita said...

Vad skönt att det blivit lite svalare så ni inte dör av värmeslag! Córdoba på sommaren? Det skulle jag inte vilja uppleva. När jag var där i början av juni (år 2000) var det 39 grader i skuggan. Det var nästan vidrigt. Mycket vacker stad och trevliga människor annars, så helt klart värt besöket!

Per said...

jag får tacka för länken först. Sedan har jag upplevt tung värme här i Madrid i sommar. Vi har en gemensam pool dock så man kan doppa sig. det är ca 30 grader inomhus på natten i lägenheten (som saknar aircondition), så fläkten står på max.

Nejma said...

Kan tänka mej att Cordoba och Granada har ungefär samma klimat. Jag ÄLSKAR sommaren i Granada!!! Är jag tokig, eller...? *s* Fast det är klart, det går ner en himla massa cañas + tapas under sommaren, inget svalkar bättre än en kall öl. *sakna, sakna, sakna*

/Nejma

Anna Malaga said...

Puman - Córdoba är underbart att besöka under vâr och höst, jag mâste skriva ett inlägg om den staden ocksâ. Däremot skulle jag aldrig vilja bo där. Sommaren är inte bara het och torr, utan förtvivlat lâng. Pâ vintern snöar det.

70-tals Per: din blogg är verkligen unik!
Skönt med pool, det är nog svârt att härda ut i inlandet annars. Men nu ska det bli svalare nästa vecka.

Nejma - kanske inte tokig, bara lite solsting eller värmeslag *s*
Fast när jag läser det där om öl och tapas undrar jag om du kanske bara var ute pâ kvällarna?
Granada tycker jag är hemskt varmt, men Cordoba och Sevilla är snäppet värre. Ecija utanför Sevilla är nog värst, tror jag. Den byn kallas Spaniens stekpanna.

Pumita said...

Nejma, jag var i Granada på samma resa (en heelt underbar stad) och det var nästan lika varmt där, men jag tyckte inte att det kändes kvävande på samma sätt. Det kanske inte var lika torrt, jag minns inte.

Pumita said...

Anna, ser framemot Córdoba-inlägget. Vore kul att se lite foton också, om du har. :)

Nejma said...

Anna - *s* Nää, jag var inte alls bara ute på kvällarna när jag bodde i Granada. Jag pluggade ju där i nästan 6 år och hade ju lektioner och föreläsningar både morgon och kväll. Och iom att det oftast blev nått ämne kvar att förbereda inför september-tentorna så stannade jag i sta'n hela sommaren alternativt åkte till Sverige för att jobba men åkte tillbaka till Granada i augusti varje år. Så nog har jag fått min del av Granada-sommar. :-) Kanske är det så att jag är så fruktansvärt förälskad i sta'n att jag står ut med vad som helst? *s* Ölen & tapasen var belöningen på kvällen när jag hade pluggat det jag skulle för dagen. *s* Nejma = plugghäst. *s*

/Nejma