Friday, August 04, 2006

Hem ljuva hem

Jag har säkert skrivit förr om hur det är att ha tvâ hemländer.

Just nu har jag bott drygt sexton âr i Spanien och nästan 21 âr i Sverige. Förutom att huset man bor i är ens hem mer än nâgot annat, känner jag mig hemma i bâda länderna, âtminstone efter nâgra dagars anpassning. Pâ bâda ställena känns naturen, havet och gatorna välkända, även när jag kommer till nya platser. Jag vet hur folk tänker och reagerar. Jag har vänner och familj bâde här och där.

Eftersom mina resor nästan alltid gâr mellan mina tvâ hemländer, fâr jag sällan känslan av att ha varit "borta". Men nu efter att ha varit nâgon helt annanstans i tvâ veckor, uppskattar jag verkligen hur enkelt och välordnat allt är när man är hemma. Vardagliga saker som :

*Min favoritmat i kylen och glasspinnar i frysen

*Kompisar som ringer och vill träffas

*Välkända ansikten pâ favoritfiket

*Sonen leker med sina kompisar

*Välkända program pâ TV (trots att jag tittar sällan) och mitt eget kontor med dator

Vardagen alltsâ. Trots att augusti mânad i Malaga är en pina, lutar det ât att vi stannar här i alla fall, för första gângen pâ länge.
Pâ sätt i vis ska det bli kul - om en vecka börjar FERIAN, den enorma ârliga folkfesten som vara i tvâ veckor, natt och dag. Det var länge sedan jag besökte den och det ska verkligen bli spännande.

2 comments:

Thérèse said...

Jag var faktiskt på Feria i Malaga sommaren 2000 , kul. Jag har bara varit i Malaga ett par gånger på korta besök men gillar staden

Anna Malaga said...

Hoppas du kommer hit snart igen!
Malaga är väldigt bra att bo i, kanske den största haken är att lönerna är lâga och bostäderna dyra - ingen bra kombination.
Ferian är underbar, det kommer bildrapporter senare.